مرور زندگی آهنگساز نابغه از میان نامه هایش

به گزارش مجله عکسفا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران؛ آهنگسازی که امروزه آن را می­ شناسیم را مدیون به آهنگسازان دهه 18 میلادی هستیم و یکی از اسطوره­ های آن موتسارت بود. در سال 1756 کودکی به نام ولفگانگ آمادئوس موتسارت به جهان اومد که از کودکی غرق در موسیقی بود. او در 5 سالگی آهنگسازی را آغاز کرد و در 7 سالگی اولین سمفونی و در 12 سالگی اولین اپرای خود را نوشت، موتسارت عمر طولانی­ ای نداشت اما در عمر کوتاه 35 ساله خود بیش از 600 قطعه نوشت که هر کدام همانند کلاس درسی برای موسیقی دان ­های عصر امروز است. درباره دلیل مرگ او اطلاعات چندانی موجود نیست ولی فرضیه­ هایی مبنی بر مسمومیت با جیوه مطرح است که در فیلم آمادئوس هم به آن اشاره شد. موتسارت در زمان حیات علاقه زیادی به نوشتن داشت و به افراد زیادی نامه می فرستاد. هانس مرسمان به انتخاب، تعدادی از این نامه­ ها را درون کتاب خود با نام نامه ­های ولفگانگ آمادئوس موتسارت چاپ نموده است که در مقدمه این کتاب گفته: از زمان انتشار نامه ­های موتسارت با ترجمه انگلیسی لیدی والاس در سال 1865، چاپ جدیدی از این نامه ­ها صورت نگرفته بود. ترجمه حاضر و انتخاب نامه­ ها به دست هانس مرسمان محسنات ویژه­ ای دارد و در این کار، وی تا آنجا که ممکن بوده سعی نموده است انتخاب و ترتیب نامه ها شکل جالبی داشته باشد. این انتخاب به گونه ­ای است که تمامی زندگی موتسارت از دوران کودکی تا مرگش را در بر می ­گیرد؛ بیشتر نامه ­هایی است که موتسارت به پدر، خواهر و همسرش نوشته است. با اضافه کردن نامه ­هایی که پدرش به او نوشته است، داستان زندگی او برای خواننده آشکارتر و ملموس ­تر می گردد.

مرور زندگی آهنگساز نابغه از میان نامه هایش

میخائیل کلی، خواننده ایرلندی اپرا که در زمان موتسارت معروفیت بسیاری داشت، شکل ظاهری این موسیقی دان را چنین توصیف می­ کند: قد او کوتاه و صورتش لاغر و رنگ ­پریده بود. موهای درهم ­ریخته­ اش او را شبیه آدم­ های بی سروپا نشان می ­داد. با اینکه پدر و مادرش زیبا بودند، موتسارت فقط در دوران کودکی زیبا بود. در سال­های بعد، او هیچ منظری از زیبایی دروان کودکی نداشت؛ با این همه قیافه اش دلنشین می­ نمود. ظاهر محکمش شخصیت خاص او را نشان می­ داد، ولی این ظاهر هیچ نشانی ازنبوغ ذاتی او نداشت. چشم ­های درشت و بیرون­ زده ­اش بیشتر حالت نزاری داشت تا چشمانی درخشان و پرهیجان. ابروانش آلمانی و مژگانش بلند و پرپشت بود... سرش نسبت به جثه ­اش بسیار بزرگ بود، ولی دست و پایش تناسب دقیقی داشتند. حرکت راحت و طبیعی و زیبای انگشت­ های کوچکش روی پیانو بسیار خوش­ منظر بود و قدرتی داشت که گاهی موجب تعجب بود و چشم ­ها را به خود جلب می ­کرد.

لازم به ذکر است در سال 1401 انتشارات علمی و فرهنگی این کتاب را با ترجمه محسن الهامیان در 382 صفحه و به قیمت 70.000 تومان چاپ کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 فروردین 1402 بروزرسانی: 9 فروردین 1402 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2202

به "مرور زندگی آهنگساز نابغه از میان نامه هایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرور زندگی آهنگساز نابغه از میان نامه هایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید